فن و هواکش صنعتی

تاریخچه تهویه مطبوع و هواسازها

تاریخچه تهویه مطبوع-ایران هواساز 1

تاریخچه تهویه مطبوع:

تاریخچه تهویه مطبوع بررسی نحوه پیشرفت سیستم های هواساز و سیستم های تمییز کننده هوا دید کلی و جامعی را ایجاد می نماید که با الهام گرفتن از ایده ها و فعالیت های مهندسین می توان طرح های نو ایجاد کرد. تهویه مطبوع در ابتدا به منظور نیاز به حفظ و نگهداری مواد غذایی آغاز شد. مواد غذایی که در دمای اتاق نگهداری می شوند به راحتی به علت رشد باکتری ها خراب و فاسد می شوند. در دمای کمتر از 4 درجه سانتیگراد ( 40 درجه فارنهایت) رشد باکتری ها به سرعت کاهش می یابد.

کشف اصول نوع جذب تبرید در سال 1824 میلادی نشان داد که آمونیاک مایع می تواند هوا را هنگامی که مجاز به تبخیر باشد خنک کند. یخ با استفاده از تکنولوژی کمپرسور در سال 1842 میلادی توسط یک پزشک به نام جان گروری ایجاد شد.

در تاریخچه تهویه مطبوع موارد متعددی مورد بررسی قرار می گیرد. برنامه های کاربردی سیستم های تهویه مطبوع تجاری براساس نیاز به خنک کردن هوا برای فرآیند های صنعتی نسبت به موارد دیگر در دسترس تر می باشد.اولین سیستم تهویه مطبوع الکتریکی توسط Willis Haviland Carrier در سال 1902 میلادی اختراع شد. همچنین او به عنوان پدر علم تهویه مطبوع مدرن دردنیا شناخته می شود. اختراع او برای بهبود فرآیند تولید یک کارخانه چاپ طراحی شده بود. با کنترل دما و رطوبت فضای صنعتی فرآیند برای سایزهای مختلف کاغذ و تراز های جوهر بطور مداوم حفظ شد.

شرکت تهویه مطبوع امریکایی توسط کریر تاسیس شد تا نیاز به بهره وری بهتر و بالاتر در محل کار را تامین نماید. تاسیس شرکت کریر در تاریخچه تهویه مطبوع نقطه عطف به شمار می رود

با کشف فرن ( Freon )  درسال 1928 میلادی توسط توماس میدگلی جونیور، یک مایع منفرد ایمن برای انسان در مقایسه با گاز های سمی و خطرناک و قابل اشتعال مانند آمونیاک، پروپان و متیل کلرید، اختراع سیستم تهویه مطبوع را برای برنامه های مسکونی، صنعتی و تجاری توسعه بخشید.

متاسفانه استفاده از CFC و مبرد های HCFC باعث تخریب لایه اوزون(OZONE)  در فضای ما می شود. این امر باعث می شود که اشعه های مضر به راحتی به زمین نفوذ یابند. مبردهای جدیدتری از قبیل مایع هایی مانند R-12 ، R-11 و R-22 برای نامگذاری چند منظوره طراحی شده اند. مبرد ضد عفونی نشده اوزون مانند R-410a در سیستم های تهویه مطبوع جدید استفاده شده است.

تاریخچه هواساز-ایران هواساز

تاریخچه هواساز-ایران هواساز

سالواره تاریخچه تهویه مطبوع

در سال 1820 میلادی اولین یخ مصنوعی آزمایشگاهی ساخته شده است.

در سال 1824 مایکل فارادی اصول جذب تبرید را کشف کرد.

در سال 1834 میلادی آقای پرکینز اولین دستگاه تولید یخ مصنوعی را اختراع نمود.

در سال 1902 میلادی نخستین سیستم تهویه مطبوع برای کنترل دما و رطوبت یک شرکت چاپ توسط Willis Haviland Carrier اختراع شد.  این اختراع اولین تلاش برای کنترل دما و رطوبت محیط را نشان داد. این شروع تاریخ سیستم های تهویه مطبوع در جهان می باشد.

در سال 1906 میلادی استوارت وار کرامر با اصطلاح ” تهویه مطبوع ” آمده است که بعد ها توسط کریر به تصویب رسیده است.

درسال 1913 میلادی اولین نمایشگاه بین المللی تبرید در شیکاگو برگزار شد.

در سال 1928 میلادی فرآیند مبرد توسط توماس میدگلی جونیور کشف گردید.

در سال 1930 میلادی سیستم تهویه مطبوع در کاخ سفید به بهره بردای رسید.

    1946 تقاضا برای تهویه مطبوع اتاق شروع به افزایش با بیش از 30،000 واحد تولید شده در سال جاری است.

    1953 تعداد فروشندگان تهویه مطبوع بیش از 1 میلیون واحد است. این یک نقطه عطفی دیگر در تاریخ سیستم تهویه مطبوع است.

    1953 انجمن تولید کنندگان تجهیزات تبرید و انجمن ماشین آلات تهویه مطبوع و سردخانه تشکیل شده است.

    1957 اولین کمپرسور چرخشی به وجود آمد و از این رو تهیه واحدهای تهویه مطبوع کوچکتر و کارآمدتر نسبت به نوع رفت و برگشتی بود.

    در سال 1977 تجهیزات پمپ حرارت توسعه یافته است که اجازه می دهد چرخه خنک کننده و حرارت را با استفاده از همان ماشین که می تواند برای خنک سازی در طول تابستان و حرارت در زمستان استفاده شود.

    1987 مونترال پروتکل امضا شده برای حفاظت از لایه ازن زمین در مونترال، کانادا امضا شده است. این پروتکل، همکاری بین المللی را در مرحله نابودی مواد از بین بردن ازن، از جمله مبرد های کلروفلوئوروکربن (CFC) که در تجهیزات HVAC استفاده می شود، تأسیس می کند.

    1990 سیستم های کنترل میکروپروسسوری در تمام زمینه های تهویه مطبوع و تهویه مطبوع به علت تکنولوژی نیمه هادی قابل دسترس قابل استفاده است.

    1992 برنامه ارزیابی تبرید R-22 (AREP) شروع به یافتن مبرد های جایگزین برای R-502 و R-22 می کند.

    1995 تولید کلروفلوئوروکربن (CFC) در ایالات متحده آمریکا در تاریخ 31 دسامبر به پایان می رسد.

    1997 پروتکل کیوتو برای حفاظت از آب و هوای زمین با کاهش گازهای گلخانه ای که باعث تغییرات آب و هوایی می شوند، امضا شد.

    1998 تهویه مطبوع و پمپ های حرارتی یونیورسال یک رکورد فروش بیش از 6 میلیون واحد را تأمین می کند.

    2007 شورای دولتی دایره ای برای محدود کردن دمای تهویه مطبوع در ساختمان های عمومی صادر کرد تا درجه حرارت 26 درجه سانتیگراد (78 درجه فارنهایت) یا بالاتر در تابستان و دمای 20 درجه سانتیگراد (68 درجه فارنهایت) و در فصل زمستان کاهش یابد. فروش واحدهای تهویه مطبوع کم کار نیز غیرقانونی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید