مقالات آموزشی

انواع هواساز و آشنایی با هواسازهای صنعتی و خانگی

درباره انواع هواساز بیشتر بدانیم

انواع هواساز های تولید شده در شرکت ایارن هواساز در چندین مدل و حالت مختلف ساخته می شوند، که بنا به درخواست مشتریان دارای اندازه و شکل مختلف می باشند.

هواساز های ساخته شده در دو دسته کلی هواساز های آپارتمانی و هواساز های صنعتی قرار می گیرند. هواسازهای آپارتمانی و هواساز های صنعتی نیز بسته به نحوه کارکرد به دو دسته هواساز های تک منطقه ای و چند منطقه ای تقسیم بندی می شوند.

در واقع هواساز می تواند به صورت مجموعه ای از یک هیتر و بخاری صنعتی و یک سیستم خنک کننده که می تواند یک سیستم ایرواشری ( کولر آبی بزرگ) و یا تبریدی باشد عمل می کند.

هواساز چیست؟

هواساز ها دستگاه هایی هستند که قادر به تنظیم دما، تنظیم رطوبت، فیلتر نمودن هوای ورودی، فیلتر نمودن هوای برگشتی، کنترل سرعت هوا و … می باشند.اکثر انواع هواساز ها جهت تامین سرما و گرمای مورد نیاز مصرف کننده ها، نیازمند دستگاه های جانبی تامین کننده گرما و سرما از قبیل چیلر، بویلر، پکیج و … می باشند تا اب گرم و آب سرد را برای آنها فراهم آورند. با توجه به این مسئله ابعاد دستگاه های هواساز بسیار کوچک می شود.

زیرا دستگاه های هواساز دارای بخش هایی از قبیل کویل آب گرم و کویل آب سرد و اتاقک فن می باشند.

اما در این میان دسته ای از انواع هواساز وجود دارد که قادر به تامین گرما و سرما به طور مستقل می باشدکه به هواساز اکونوپک معروف می باشد.

هواساز آپارتمانی:

 همانطور که در بالا اشاره شده است هواساز ها به دو دسته اصلی هواساز های آپارتمانی و هواساز های صنعتی تقسیم بندی می شوند. هواسازهای آپارتمانی بطورکلی در مراکز تجاری ، مسکونی، اداری، آموزشی و … مورد استفاده قرار می گیرند. این مسئله را باید بیان نمود که در عملکرد هواساز های آپارتمانی و هواساز های صنعتی تفاوت عمده ای وجود ندارد. تفاوت های اصلی هواسازها در محل نصب آنها مشخص می شود.

به عنوان مثال، هواسازی که در یک کارخانه نصب می شود با توجه به وجود آلاینده ها در هوای کارخانه لازم است برخی از انواع فیلتر ها را دارا باشد در حالیکه هواساز آپارتمانی نیازمند آن دسته از فیلتر ها نباشد.

از طرفی در هواسازهای آپارتمانی تجهیزاتی از قبیل رطوبت زن و رطوبت گیر جهت کنترل میزان رطوبت تولید شده در هوای مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرد در حالیکه در هواساز های صنعتی این تجهیزات فقط در شرایطی که خریدار آنها را درخواست نماید در دستگاه هواساز نصب می گردد و در غیر این صورت دستگاه های هواساز صنعتی فاقد این تجهیزات می باشند.

هواساز خانگی:

هواساز خانگی در حقیقت همان هواساز آپارتمانی می باشد، بطوریکه دارای ابعادی کوچکتر نصب به هواساز آپارتمانی است. یکی از مهم ترین دلایل کوچک بودن ابعاد این نوع هواساز نسبت به هواساز آپارتمانی در این نوع هواساز عمدتا تجهیزات رطوبت زنی و رطوبت گیری نصب نمی شوند، مگر بنا به در خواست مشتری.

البته این مسئله را باید مورد توجه قرار داد که هواساز های خانگی دارای حجم هوادهی پایین تری نسبت به هواساز های آپارتمانی می باشند که این امر خود موجب کوچک شدن تجهیزات مورد استفاده در هواساز خانگی از قبیل هواکش ، کویل آب گرم، کویل آب سرد و … می شود.

در هواساز های خانگی منبع تولید کننده سرما می تواند واسط تبخیری، چیلر و یا  مینی چیلر باشد و منبع تولید کننده گرما نیز می تواند بویلر، دیگ آب گرم، موتورخانه و یا پکیج باشد.

هواساز صنعتی:

این نوع از هواساز ها جهت تامین گرمایش و سرمایش محیط های صنعتی، سوله ها، کارخانه ها ، انبارهای بزرگ و سالن ها مورد استفاده قرار می گیرند. در هواساز های صنعتی بسته به میزان آلایندگی محیط از فیلتر های خاص استفاده می شود تا هوا را پاک و تمیز نمود. هواساز ها علاوه بر پاک نمودن هوا مورد نیاز می توانند موجب گردش هوا در محیط شوند.

در این نوع از هواساز منابع تامین کننده گرما و سرما می تواند مشابه با منابع تامین کننده در هواساز های خانگی و آپارتمانی باشند با این تفاوت که دارای ظرفیت بالاتری هستند.

از انواع هواساز های صنعتی یک نوع هواساز وجود دارد که جهت تامین گرما و سرما بطور کامل مستقل از منابع گرمایشی و سرمایشی می باشد و خود این گرما و سرما را تولید می نماید که به هواساز اکونوپک معروف می باشد.

در این نوع هواساز سرما از طریق سیستم واسط تبخیری و یا ایرواشر تامین می شود.

تامین گرمای مورد نیاز نیز از طریق سیستم کوره هوای گرم که در خود هواساز قرار دارد، صورت می پذیرد. هواساز اکونوپک در مقایسه با دیگر هواساز ها دارای ابعاد بزرگتری می باشد. از طرفی با توجه به آنکه این نوع هواساز دارای سیستم گرمایش و سرمایش مستقل می باشد این امکان را به مصرف کننده می دهد که بدون نیاز به تجهیزات و منابع تامین گرما و سرما نیاز خود را مرتفع نماید.

دیدگاهتان را بنویسید